Hvordan komme i gang med middelhavsdietten

Middelhavskosthold er basert på tradisjonelle matvarer som spises av befolkningen rundt middelhavet, og er kjent for å være hjertevennlig mat som forlenger livet. Her er 6 tips til hvordan du kan komme i gang med middelhavsdietten og forbedre kostholdet i 2022. ⁠⁠


1. Reduser inntaket av mettede fettsyrer ved å bytte ut fete meieriprodukter med produkter som inneholder umettet fett. Extra virgin olivenolje er derfor perfekt å bruke i matlaging. ⁠

2. Begrens inntaket av bearbeidet og rødt kjøtt. Fisk er en god kilde til næringsstoffer som protein, vitamin B12, jod og selen. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruk gjerne fisk som pålegg. ⁠

3. Velg fullkornvariantene av brød, ris og pasta. Fullkorn har generelt et høyere fiberinnhold, som også er bra for fordøyelsen.⁠

4. Bruk urter og krydder når du skal smakstilsette maten, i stedet for salt og fett.⁠

5. Få i deg minst fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag. De er rike på essensielle næringsstoffer og har lavt kalorinivå. Varier mellom ulike typer, og la det være en del av alle dagens måltider. ⁠

6. Usaltede nøtter er gode kilder til fiber, protein og sunt fett. Mandler, cashewnøtter, pistasjenøtter og valnøtter er gode alternativer hvis du trenger en kjapp matbit. ⁠

Kilder: NHI og Helsenorge. ⁠

Legg igjen din kommentar